Ingewikkelde vragen….
Steeds vaker word ik als onafhankelijk clientondersteuner bij hele ingewikkelde vraagstukken betrokken, waar eigenlijk geen oplossingen voor zijn.

Afgelopen week zat ik bij een client die vanwege haar trachea canule en centrale lijn regelmatig op de noodknop moet drukken. De zorg moet dan binnen 1-2 minuten bij haar zijn om te handelen. Client huurt een appartement in een complex waar de zorgaanbieder de zorg levert, het zogenaamde gescheiden wonen zorg principe. We hadden een gesprek met de zorgaanbieder die eigenlijk de zorg wil gaan stoppen.
Het lijkt heel eenvoudig, de zorgaanbieder heeft een zorgplicht en moet leveren. Echter is deze zorgvraag zo specialistisch dat hier personeel bevoegd en bekwaam voor gemaakt moet worden. Dat is best een lang traject waarin op vastgestelde momenten in het traject een toetsingsmoment zit. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt heeft de aanbieder grote problemen om gekwalificeerd personeel te vinden en te behouden.
De client heeft de afgelopen jaren veel personeel zien komen en gaan. Heeft zichzelf iedere keer weer beschikbaar moeten stellen om personeel bevoegd en bekwaam te maken. Komt iedere keer weer nieuwe zorgverleners tegen die ze in haar privacy moet toelaten. Daar is ze een beetje klaar mee en is daarom minder bereid mee te werken aan deze trajecten.
Omdat ze ook weleens naar buiten wil of naar een medische afspraak toe moet, neemt ze zelf regelmatig risico door zonder begeleiding weg te gaan, de zorg die de aanbieder biedt voorziet namelijk niet in deze zaken en ze heeft geen familie in de buurt wonen. De psychiater die client bezoekt heeft haar ook aangeraden regelmatig naar buiten te gaan, want enkel verblijven op haar appartement is zeer ongezond. De zorgaanbieder vindt dit onbegrijpelijk, van hun wordt verwacht dat zij verantwoorde zorg leveren en dan gaat client in hun ogen onverantwoord op pad.
Ingrediënten genoeg voor frictie van beide kanten, wat leidde tot het gesprek waar ik bij aansloot afgelopen week. Bij voorbaat weet ik al dat voor dit probleem geen ultieme oplossing te vinden is.
Client zou in aanmerking kunnen komen voor een Persoonlijk Assistentie Budget (PAB) waarmee zij 24 uurs zorg zou kunnen inkopen. Uit ervaring weet ik dat ook de andere cliënten met een PAB, dezelfde problemen hebben met vinden en behouden van personeel, als deze zorgaanbieder.
Ik weet van enkele cliënten met een PAB dat ook zij steeds vaker risico’s moeten nemen omdat ze de roosters niet rond krijgen en er geen mantelzorg beschikbaar is.
Client wil helemaal geen PAB, zij wil gewoon de zorg van de aanbieder behouden.
Dit gaat een lang traject worden waarin eerst onderling het vertrouwen in elkaar weer hersteld moet worden. En dan hoop ik samen met het zorgkantoor te kunnen gaan kijken welke mogelijkheden er zijn om de zorg voor client zo optimaal mogelijk in te richten, op een manier die ook behapbaar is voor de zorgaanbieder.
Comments